Postaw na Rolki

Nightskating to nocny przejazd rolkarzy ulicami miasta, pozwalający spojrzeć na miasto z innej perspektywy i odmieniający na chwilę jego ulice w wesołą i bezpieczną przestrzeń. Jest to znakomita okazja dla mieszkańców, aby na chwile oderwać się od codziennych zajęć i wspólnie czerpać radość z tej formy rekreacji. Udział w imprezie jest bezpłatny, bez rejestracji i innych komplikacji – sama zabawa. Tempo przejazdu jest dostosowane do możliwości słabszych uczestników, jednak wymagana jest umiejętność hamowania i swobodnej jazdy na rolkach. Na trasie obecne jest nagłośnienie z muzyką i organizowane są dodatkowe atrakcje.

PłockDlaczego NS?

Sporty wrotkarskie i rolkarskie zdobywają coraz większą popularność, jednak brakuje odpowiedniej infrastruktury do ich uprawiania na co dzień. Skateparki budowane są głównie z myślą o deskorolkach, tory do jazdy szybkiej, boiska do hokeja na rolkach to wciąż unikatowe obiekty. Drogi i chodniki w miastach nie są przyjazne dla początkujących rolkarzy, a polskie prawo o ruchu drogowym nawet nie uwzględnia takiej formy przemieszczania się.

Odpowiedzią na to są organizowane na ulicach miast przejazdy 'Nightskating’ – w godzinach wieczornych, kiedy nie powodują dużych utrudnień w ruchu i stanowią znakomitą alternatywę dla wieczornych seriali, umożliwiają wspólną i bezpieczną jazdę po mieście.

Historia NS

Pierwsze nocne imprezy dla rolkarzy pojawiły się w 1989 roku w San Francisco, gdzie po trzęsieniu ziemi zamknięto jedną z autostrad i rolkarze szybko zorientowali się jak fajna może być nocna jazda po szerokiej, równej drodze. Wkrótce idea wspólnej jazdy rozprzestrzeniła się na inne miasta, gdzie rolkarze na krótki czas swojego przejazdu zajmują główne ulice miast. Największe przejazdy gromadzą nawet kilkadziesiąt tysięcy uczestników.

W Europie, Nightskating (czasem nazywany też BladeNight, itp.) szczególnie rozwinął się w Paryżu, Londynie, Monachium, Berlinie, Warszawie. Podobne imprezy odbywają się w kilkunastu polskich miastach.

Cele

Dzięki zgromadzeniu jak największej liczby uczestników, chcemy osiągnąć kilka istotnych dla wszystkich rolkarzy celów:

  1. umożliwienie wszystkim uczestnikom bezpiecznego przejazdu na rolkach po wyznaczonej trasie;
  2. promowanie sportów wrotkarskich;
  3. promowanie rolek jako jednego ze środków transportu w mieście;
  4. edukacja dotycząca bezpiecznej jazdy na rolkach;
  5. zwrócenie uwagi na obecność rolkarzy i ich potrzeby (np. odpowiednia nawierzchnia i obiekty do jazdy czy uchwalenie przepisów regulujących status rolkarza na drogach);
  6. znakomita zabawa uczestników.

Jak to się odbywa?

Przejazdy organizowane przez Fundację Violet Kiwi są zgłaszane w formie zgromadzenia publicznego i przebiegają zwykle wg. poniższego schematu:

do godz. 20:00: zgromadzenie uczestników – aby uatrakcyjnić oczekiwanie na rozpoczęcie przejazdu, organizujemy w miejscu zbiórki w zależności od możliwości: konkursy z nagrodami, pokazy, koncerty, warsztaty doskonalące technikę jazdy, itp.

20:00 – ok. 21:30: przejazd wyznaczonymi ulicami w tempie 10-15km/h – kolumnę otwiera pojazd policji, za nim jadą osoby z NS Team wspomagające policję w zabezpieczeniu trasy, następnie pojazd z nagłośnieniem oraz pozostali uczestnicy. Na końcu kolumny jadą osoby towarzyszące na innych pojazdach napędzanych siłą mięśni, ratownicy medyczni (w przypadku większych przejazdów również w innych miejscach kolumny, na pojazdach jednośladowych). Cała kolumna zamykana jest przez pojazd policji. Imprezę dobrze obrazuje film z naszego pierwszego przejazdu w Toruniu w 2013 r. (od tego czasu nieco udoskonaliliśmy imprezy):

Sposób przejazdu kolumny po ulicach jest uzależniony od decyzji policji, jednak najczęściej odbywa się całą szerokością jezdni w danym kierunku ruchu (czasem zamykany jest również ruch z naprzeciwka). Uczestnicy są proszeni o pozostawienie z lewej strony miejsca dla osób zabezpieczających trasę, a na wielopasmowych jezdniach – całego lewego pasa.

W miarę potrzeb odbywają się postoje, aby uczestnicy pozostający z tyłu mogli przemieścić się na czoło peletonu.

Bydgoszcz21:30 – 22:00: zakończenie imprezy – podsumowujemy całą imprezę, podajemy liczbę uczestników i zapowiadamy kolejny przejazd. W miarę możliwości kontynuujemy atrakcje sprzed przejazdu, jednak ze względu na późną porę i zmęczenie, uczestnicy szybko kierują się do domów.

Promocja wydarzeń

Podstawową formą promocji są informacje o wydarzeniach na stronie www i Facebooku (wydarzenie, fanpage), które są najskuteczniejszą metodą dotarcia do uczestników oraz utrzymania z nimi kontaktu. Ponadto informację prasową otrzymują lokalne i regionalne media. W miarę możliwości powstają również plakaty, ulotki i inne materiały reklamowe. Dzięki wsparciu firmy Google, prowadzimy kampanie AdWords o dziennym budżecie ok. 200 usd dla każdego miasta. Przed przejazdem pojazd z nagłośnieniem wykorzystywany jest do dźwiękowej reklamy mobilnej.

Uczestnicy

GrudziądzW przejazdach uczestniczą osoby w każdym wieku. Najliczniejszą grupę stanowią kobiety w wieku od 16 do 24 lat, co jest unikalnym zjawiskiem wśród imprez sportowo-rekreacyjnych. W mniejszych miastach zauważalna jest duża grupa dzieci wraz z opiekunami, w większych miastach średni wiek uczestników jest wyższy.

Udział w imprezie jest bezpłatny, od uczestników poza chęcią udziału wymaga się przestrzegania regulaminu.

Elementy naszych imprez

– wytyczenie za każdym razem innej trasy przejazdu*;
– zgłoszenie wydarzenia w formie zgromadzenia publicznego;
– promocję imprezy*;
– poprowadzenie imprezy w miejscu startu i podczas przejazdu;
– nagłośnienie mobilne na trasie przejazdu;
– różne atrakcje dla uczestników podczas zbiórki (slalom, hokej, konkursy);
– zabezpieczenie trasy przez policję;
– zabezpieczenie medyczne*;
– zabezpieczenie NS Team i obsługę na trasie*.
* – w miastach których nie znamy i nie prowadziliśmy wcześniej żadnych działań, możemy potrzebować lokalnego wsparcia w wybranych punktach.

Przy wsparciu partnerów organizujemy również dodatkowe atrakcje. Dotychczas były to: warsztaty doskonalące technikę jazdy, koncerty, pokazy filmów, zawody sprawnościowe na rolkach, nauka tańca na rolkach, pokazy fajerwerków i inne.

NS Team

Jest to grupa której zadaniem jest współpraca z policją przy zabezpieczaniu trasy przejazdu, pomoc słabszym uczestnikom w pokonaniu trasy oraz pilnowanie kształtu całego peletonu. Składa się ona z wolontariuszy dobrze jeżdżących na rolkach oraz osób na rowerach. Wyróżniają się oni kamizelkami odblaskowymi, są wyposażeni w radiotelefony i inne akcesoria przydatne podczas przejazdu.

Koszty

Koszt pojedynczej imprezy z elementami wymienionymi powyżej oraz wszelkimi dodatkowymi kosztami (dojazd, ubezpieczenie, upominki dla wolontariuszy, itp.) wynosi w zależności od miasta i ilości dodatkowych atrakcji – ok. 1000-2000 zł brutto. Fundacja Violet Kiwi wystawia faktury (zwolnione z VAT).
Na każdej imprezie zapewniamy ze swojej strony nagłośnienie mobilne, wyposażenie wolontariuszy i zaplecze techniczne o wartości wynajmu ok. 1500 zł na imprezę.

Gdzie i kiedy?

Imprezy Nightskating dzielą się na cykle organizowane w poszczególnych miastach, składające się z kilku imprez organizowanych w okresie wiosenno-letnim. Fundacja Violet Kiwi organizuje cykle w: Piasecznie, Płocku, Bydgoszczy, Grudziądzu, Toruniu, Łodzi oraz pojedyncze imprezy w innych miastach. Stale poszukujemy nowych miejsc do organizacji przejazdów i już wkrótce chcemy być w Twoim mieście!

Kontakt

W przypadku zainteresowania współpracą lub dodatkowych pytań, prosimy o kontakt:

Marcin Myszkowski
tel. 605 369 123
skeler@skeler.waw.pl